w sprawie form i zasad współdziałania Gminy z podmiotami nie zaliczonymi do sektora finansów publicznych i nie działającymi w celu osiągnięcia zysku oraz trybu postępowania o udzielenie z budżetu Gminy dotacji tym podmiotom, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15, ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz.U. z 2001 roku Nr 142 poz.1591 z póź. zm.)
oraz art. 11 ust. 2 pkt. 3 lit.a, art.25, art.71 ust.2 i art.118 ust. 2 ustawy z dnia
26 listopada 1998r o finansach publicznych( tekst jednolity: Dz.U. z 2003 roku
nr 15 poz.148 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala co następuje:
ŧ 1.Ilekroć w uchwale jest mowa o:
· gminie – rozumie się przez to Gminę Sędziszów,
· podmiocie (-ach) – rozumie się przez to podmioty nie zaliczone do sektora finansów
publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku w rozumieniu ustawy
o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1998 roku (tekst jednolity: Dz.U. z 2003r
nr 15 poz.148)
· wydziałach merytorycznych – rozumie się przez to właściwe merytoryczne wydziały
Urzędu Miejskiego odpowiedzialne za realizację odpowiednich zadań Gminy, zgodnie
Z podziałem kompetencji określonych w Regulaminie Organizacyjnym Gminy,
· celach priorytetowych – należy przez to rozumieć zakresy współpracy określone
corocznie przez Radę jako priorytetowe w obrębie zadań Gminy,
· zadaniach - rozumie się przez to działania związane z realizacją zadań Gminy
w szczególności, w następujących obszarach:
a) edukacji,
b) ochrony środowiska i przyrody,
c) ochrony zdrowia,
d) pomocy społecznej,
e) kultury,
f) kultury fizycznej, turystyki i urządzeń sportowych,
g) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony,
przeciwpożarowe, przeciwpowodziowej,
h) promocji gminy,
i) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
j) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi.
ŧ 2.1 Podmioty wspólnie z Gminą uczestniczą w określeniu potrzeb, definiowaniu zadań
przeznaczonych do realizacji oraz ocenie ich wykonania na zasadach partnerstwa
i jawności.
Uczestnictwo to realizowane jest w szczególności poprzez:
a) wzajemne udostępnienie informacji pozwalających na ocenę problemów
wymagających podjęcia i realizacji zadań, a w szczególności na określenie celów
priorytetowych,
b) wzajemne informowanie się o kosztach prowadzenia poszczególnych rodzajów
zadań umożliwiających ich porównywalność w różnych typach podmiotów,
c) konsultowanie projektów podstawowych rozstrzygnięć w działaniach dotyczących ich statutowego obszaru zainteresowania oraz projektowanych zadań,
d) tworzenie warunków dla partnerskiego określania i wdrażania lokalnych lub
ponadlokalnych programów,
e) wspólną ocenę efektywności, profesjonalizmu podjętych i zrealizowanych zadań,
f) współtworzenie i wdrażanie standardów dla poszczególnych typów usług i używanie
ich do oceny pracy poszczególnych podmiotów,
g) tworzenie przez gminę warunków do podnoszenia umiejętności niezbędnych do
realizacji zadań przez podmioty , w tym m.in. przez uczestniczenie przedstawicieli
tych podmiotów w szkoleniach organizowanych dla pracowników Gminy, zgodnie
z ustaleniami stron.
2.Uczestnictwo o którym mowa w ust.1 realizowane jest także przez:
a) określenie i współudział w rozwiązywaniu problemów związanych z realizacją zadań
o zasięgu ponadregionalnym,
b) merytoryczną współpracę i doradztwo w zakresie nadzoru oraz oceny stanu
i efektywności realizacji zadań,
c) udział w identyfikowaniu problemów oraz uczestnictwo w tworzeniu i ocenie
strategii rozwoju w zakresie polityki Gminy oraz coroczne określanie celów
priorytetowych,
d) powołanie zespołu osób opiniujących złożone wnioski w celu przedłożenia propozycji
wyboru wniosku (wniosków) , na który proponuje się udzielenie dotacji.
ŧ 3.1.Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu
osiągnięcia zysku mogą otrzymać z budżetu Gminy dotację na cele publiczne
związane z realizacją zadań wykonywanych przez Gminę.
2.Gmina zlecając wykonanie wybranych zadań uwzględnia zasadę jawności postępowania
oraz zasady pomocniczości, efektywności i równego dostępu do środków publicznych.
3.Gmina zlecając zadanie udziela dotacji na finansowanie lub dofinansowanie zadań,
stosownie do ustalonych celów priorytetowych oraz znajdujących się w dyspozycji
Gminy środków finansowych.
ŧ 4.1.Gmina planując realizację zadania z udziałem podmiotu, ogłasza ze stosownym
wyprzedzeniem, informację o rodzaju zadania, wysokości środków finansowych
przeznaczonych na to zadanie oraz o szczegółowych procedurach ich
rozdysponowania w celu umożliwienia równego dostępu oraz właściwego
przygotowania działań przez wszystkie podmioty zainteresowane podjęciem
współpracy.
2. Informację o możliwości składania wniosków na realizację zadania, o którym mowa
w ust.1, zamieszcza się na tablicy ogłoszeń w siedzibie urzędu oraz w inny sposób
zapewniający dostęp do informacji przez zainteresowanych potencjalnych
wnioskodawców, w tym w miarę możliwości z użyciem powszechnie dostępnych
elektronicznych sieci informacyjnych.
3. Informacja, o której mowa w ust.2, określa terminy i warunki realizacji zadania,
termin składania wniosków oraz termin, tryb i kryteria stosowane przy dokonywaniu
wyboru wniosku.
4. Gmina podaje do publicznej wiadomości informacje o zrealizowanych zadaniach
i związanych z tym kosztach, ze szczególnym uwzględnieniem dotacji przekazanych
podmiotom.
ŧ 5.1. Wniosek podmiotu powinien zawierać w szczególności:
a) szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania,
b) termin i miejsce realizacji zadania,
c) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania, uwzględniającą udział
rzeczowych, kadrowych i finansowych środków własnych,
d) informację o posiadanych zasobach rzeczowych, kadrowych i finansowych,
wskazujących na możliwość wykonania zadania, w tym o wysokości środków
finansowych uzyskanych na realizację danego zadania od innych podmiotów
i instytucji.
2. Gmina może uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia, w określonym przez siebie
terminie, dodatkowych informacji lub dokumentów, dostępnych podmiotowi.
3. Wzór wniosku stanowi załącznik Nr 1 do uchwały.
ŧ 6. Warunkiem rozpatrzenia wniosku o dotację jest w szczególności :
a) zamieszczenie w formularzu wniosku o dotację precyzyjnie sporządzonego opisu
planowanego zadania polegającego na świadczeniu określonych usług,
b) przedstawienie sprawozdania finansowego i merytorycznego z działalności
podmiotu za ubiegły rok – w wypadku dotychczasowej krótszej działalności –
za miniony okres.
ŧ 7.1.Przy rozpatrywaniu wniosków dotyczących realizacji zadania uwzględnia się
w szczególności:
a) znaczenie zadania dla realizowanych kierunków rozwoju Gminy i celów
priorytetowych,
b) ocenę możliwości realizacji zadania przez podmiot przy uwzględnieniupodanych
informacji,
c) innowacyjność proponowanych rozwiązań,
d) ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, oraz
udział rzeczowych, kadrowych i finansowych środków własnych,
e) analizę i ocenę wykonania zadań zleconych podmiotowi w okresie poprzednim,
z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji oraz sposobu
rozliczania na ten cel środków,
f) wysokość środków publicznych, które są przeznaczone na realizację zadania
w budżecie.
ŧ 8. Dotacje nie będą udzielane:
a) na prowadzenie działalności gospodarczej,
b) na zakupy inwestycyjne i remonty, realizacja których nie jest integralną częścią
zgłoszonego projektu,
c) przez okres co najmniej 2 letni podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów
publicznych, które w rażący sposób nie wykonały i nie rozliczyły się z Gminą
z podjętych dotychczasowych zobowiązań w określonym w umowie terminie.
ŧ 9.1.Gmina wyznacza działające w jego imieniu osoby upoważnione do przyjmowania
składanych wniosków oraz dokonujące wstępnej oceny formalnej wniosku.
2.Wnioski sporządzone wadliwie bądź niekompletne co do wymaganego zestawu
dokumentów lub informacji mogą być uzupełnione w ciągu 48 godzin.
O dostrzeżonych brakach formalnych gmina zawiadamia podmiot w sposób dla niego
Najbardziej dogodny. Wnioski nieuzupełnione w wyznaczonym terminie nie mogą
Być rozpatrywane ze względów formalnych.
ŧ 10.1.Gmina powołuje zespół osób opiniujących złożone wnioski w celu przedłożenia
propozycji wyboru wniosków (wniosku), na który proponuje się udzielenie dotacji.
2.W zespole osób opiniujących uczestniczą:
a) Burmistrz,
b) co najmniej 2 przedstawicieli reprezentujących podmioty,
c) radny Gminy, uczestniczący w pracach odpowiedniej Komisji tego organu,
d) przedstawiciel właściwego wydziału merytorycznego lub jednostki
organizacyjnej Gminy.
3.Dotacje przyznawane są przez Radę Miejską po uprzednim otrzymaniu pozytywnej
opinii zespołu osób opiniujących. O decyzji Rady Miejskiej wszystkie podmioty, które
złożyły wnioski o dotację, zostają poinformowane w formie pisemnej.
4.Wyniki dokonanego wyboru wniosków oraz warunki ich realizacji podawane są do
wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty.
ŧ 11. W terminie do 30 dni po dacie złożenia wniosku gmina informuje podmiot składający
wniosek, o sposobie w jaki powinien on być realizowany,
ŧ 12.1. Podstawą do uruchomienia przyznanej dotacji jest zawarcie umowy pomiędzy Gminą
a podmiotem, któremu została przyznana dotacja.
Wzór umowy stanowi załącznik Nr 2.
2. Gmina dokonuje, zgodnie z zawartą umową, okresowej oceny realizacji zadania,
a w szczególności:
a) stanu realizacji umowy,
b) efektywności i jakości wykonania,
c) prawidłowości wykorzystania środków otrzymanych na realizację zadania,
d) właściwego prowadzenia dokumentacji, przewidzianej w przepisach prawa
i w postanowieniach umowy.
3. Ocena dokonywana jest na podstawie określonych w umowie dokumentów
i wyjaśnień przekazywanych przez podmiot, jak również w miarę potrzeby na
podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej przez Gminę.
ŧ 13.1. Okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy.
2. W przypadku zawarcia umowy na okres krótszy niż rok, okresem sprawozdawczym
jest okres, na który umowa została zawarta.
3. Sprawozdanie z wykonania zadania określonego w umowie powinno zostać
z zastrzeżeniem ust.4, w terminie 30 dni po upływie każdego roku budżetowego
oraz w terminie 30 dni po upływie terminu, na który umowa została zawarta.
4. Jeżeli umowa jest zawarta na czas dłuższy niż okres sprawozdawczy lub też jest
wykonywana przez okres dłuższy niż okres sprawozdawczy, podmiot
przedstawia gminie sprawozdanie z wykonania zadania w terminie 30 dni po
upływie każdego roku budżetowego oraz w terminie 30 dni po upływie, na który
umowa została zawarta.
5. Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 3 do uchwały.
ŧ 14. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi .
ŧ 15. Traci moc uchwała Nr XI/54/99 Rady Miejskiej w Sędziszowie z dnia 9 listopada 1999r
w sprawie trybu postępowania o udzielenie z budżetu gminy dotacji, sposobu jej
rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania przez podmioty nie
zaliczane do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku.
ŧ 16. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń
w Urzędzie Miejskim w Sędziszowie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Adam Mysiara