PODZIAŁ NIERUCHOMOŚCI
- Wydział załatwiający sprawę:
Wydział Rolnictwa, Gospodarki Gruntami, Ochrony Środowiska, Działalności Gospodarczej, Gospodarki Komunalnej i Lokalowej, Referat Gospodarki Gruntami pokój nr 24, tel. kontaktowy 41 38 11 077 wew.502
- Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2020r.
poz. 1990 z późn. zm.), - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. z 2004 r., Nr 268, poz. 2663),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2021r. poz. 735).
-
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1546
z późn. zm.).
- Wymagane dokumenty:
- I etap:
- Wniosek o podział nieruchomości z podaniem celu podziału
- Dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (odpis z Księgi Wieczystej-wydruk elektroniczny, umowa w formie aktu notarialnego, postanowienie stwierdzające nabycie spadku)
- Uproszczony wypis z rejestru gruntów
- Wstępny projekt podziału nieruchomości opracowany na kopii mapy zasadniczej (potwierdzonej przez organ ją wydający) z wyjątkiem podziałów dokonywanych niezależnie od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy/miasta Sędziszów – 3 egzemplarze
- Rzut poszczególnych kondygnacji budynku (przy podziale budynku)
- Pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę
- II etap:
Po uzyskaniu pozytywnej opinii o zgodności proponowanego podziału nieruchomości z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy/miasta Sędziszów należy dołączyć:
- Protokół przyjęcia granic nieruchomości
- Wykaz zmian gruntowych
- Wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej
- Mapę z projektem podziału nieruchomości – 3 egzemplarze
- W przypadku podziału nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na podział tej nieruchomości
Powyższe dokumenty, powinny być przyjęte do ewidencji materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Jędrzejowie.
- Opłaty:
-
Wolne od opłaty skarbowej - nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1
lit. h Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1546
z późn. zm.) -
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy
oraz część IV załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
(t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1546 z późn.zm.) w wysokości 17 zł
(z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej – art. 7).
- Termin załatwienia sprawy:
Niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od daty złożenia kompletu wymaganych dokumentów, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia kompletu wymaganych dokumentów.
- Tryb odwoławczy:
- Na postanowienie opiniujące wstępny projekt podziału nieruchomości służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Burmistrza Sędziszowa w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie.
-
Od decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości, służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Burmistrza Sędziszowa w terminie
14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
- Składanie wniosku:
Wniosek wraz z załącznikami można składać:
- Osobiście w Urzędzie Miejskim w Sędziszowie
- Wysłać na adres: Urząd Miejski w Sędziszowie, ul. Dworcowa 20, 28-340 Sędziszów
- W formie elektronicznej za pośrednictwem skrzynki podawczej ePUAP:/1kqcvr3465/skrytka
- Informacje dodatkowe:
-
Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej można dokonać przelewem na konto Urzędu Miejskiego
w Sędziszowie nr 06 8513 0001 0000 0015 2000 0020 prowadzone przez Bank Spółdzielczy w Sędziszowie lub w kasie Urzędu Miejskiego w Sędziszowie przy ul. Dworcowej 20
z dopiskiem „opłata skarbowa pełnomocnictwo”. - Ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz w katastrze nieruchomości.
- Podziału nieruchomości dokonuje się na wniosek i koszt osoby, która ma w tym interes prawny.
- Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych.
- W odniesieniu do nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków decyzję w sprawie podziału wydaje się po uzyskaniu pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na podział tej nieruchomości. Pozwolenia wydaje się na wniosek osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej posiadającej tytuł prawny do korzystania z zabytku wpisanego do rejestru, wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu albo ograniczonego prawa rzeczowego lub stosunku zobowiązaniowego.
- W przypadku błędnie wypełnionego wniosku wnioskodawca zostanie wezwany do jego uzupełnienia.
- Wnioski do pobrania (w załącznikach):
- Załącznik Nr 1 Wniosek o podział nieruchomości - etap I (początkowy)
- Załącznik Nr 2 Uzupełnienie wniosku o podział nieruchomości - etap II (końcowy)
Podinspektor ds. gospodarki gruntami mgr inż. Gabriela Kowalska