eBIP :: Rejestr zmian :: Wytyczne dotyczące przepisów BHP w zakresie bezpiecznego usuwania wyrobów azbestowych
Wytyczne dotyczące przepisów BHP w zakresie bezpiecznego usuwania wyrobów azbestowych
Jak usunąć azbest - informacje praktyczne
1. krok – Inwentaryzacja wyrobów azbestowych
Jeśli masz wyroby zawierające azbest na terenie swojej nieruchomości (osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka samorządu terytorialnego), powinieneś:
- sporządzić ocenę stanu technicznego i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest (formularz dostępny jest tutaj) i przechowywać ją w książce obiektu budowlanego,
- wypełnić „Informację o wyrobach zawierających azbest” (formularz dostępny jest tutaj),
- złożyć do 31 stycznia „Informację o wyrobach zawierających azbest”:
- do swojego urzędu gminy - osoby fizyczne,
- do swojego urzędu marszałkowskiego - osoby prawne i jednostki samorządu terytorialnego,
- składać co roku do 31 stycznia zaktualizowaną „Informację o wyrobach zawierających azbest”.
Jeśli Twoje wyroby to rury azbestowo- cementowe:
- stosujesz powyższe zasady inwentaryzacyjne jak przy innych wyrobach,
- masz możliwość pozostawienia rur azbestowo-cementowych w ziemi bez usuwania, ale pod następującymi warunkami:
- brakiem narażenia na kontakt z azbestem podczas czynności obsługowych użytkowanych instalacji infrastrukturalnych,
- oznakowania,
- zaznaczenia w planach sytuacyjnych i dokumentacji technicznej pozostawionych instalacji,
- oczyszczenia elementów infrastruktury, w których jest możliwy kontakt człowieka z azbestem.
- oczyszczenia elementów infrastruktury, w których jest możliwy kontakt człowieka z azbestem.
Jeśli chcesz potwierdzić czy w Twojej nieruchomości jest azbest może skorzystać z usług firm zajmujących się oznaczaniem azbestu w materiałach: http://www.bazaazbestowa.gov.pl/pl/usuwanie-azbestu/firmy
Akty prawne dotyczące tematyki wyrobów zawierających azbest:
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649 oraz z 2010 r. Nr 162, poz. 1089)
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31)
Jeśli podejmiesz decyzję o usunięciu wyrobów zawierających azbest:
- dowiedz się w swoim urzędzie gminnym o możliwości usuwania wyrobów azbestowych, np. czy w ramach realizacji gminnego programu usuwania azbestu Gmina wybierze jedną firmę, która będzie oczyszczać gminę z azbestu; czy jest możliwość uzyskania zwrotu części poniesionych wydatków lub inna forma wsparcia (tu możesz sprawdzić czy Twoja gmina ma program usuwania azbestu: https://www.bazaazbestowa.gov.pl/pl/usuwanie-azbestu/programy-usuwania-azbestu)
- zabezpiecz odpowiednią kwotę na nowe pokrycie dachowe (elewacyjne lub inne wyroby bezazbestowe) z własnych środków finansowych lub sprawdź czy Twoja gmina może skorzystać z finansowania usuwania azbestu ze środków funduszy ochrony środowiska,
- weź udział w programie gminnym lub samodzielnie wybierz firmę, która usunie wyroby zawierające azbest z Twojej nieruchomości,
- sprawdź referencje firmy i jej doświadczenie,
- zgłoś z 7-dniowym wyprzedzeniem rozpoczęcie prac do inspekcji sanitarnej, inspekcji pracy i organu nadzoru budowlanego (link do usługi: https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/1031),
- sprawdź czy odpady zostaną wywiezione na uprawnione składowisko odpadów zawierających azbest (wykaz składowisk odpadów azbestowych jest dostępny na stronie https://bazaazbestowa.gov.pl/pl/usuwanie-azbestu/skladowiska).
3. krok – Czysta nieruchomość
Jeśli firma zakończyła już demontaż wyrobów zawierających azbest sprawdź czy:
- usunęła pozostałości pyłu azbestowego,
- uprzątnęła teren nieruchomości,
- wszystkie odpady zawierające azbest zostały wywiezione z Twojej nieruchomości,
- otrzymałeś wynik badania jakości powietrza, jeśli były usuwane wyroby zawierające krokidolit lub o gęstości objętościowej mniejszej niż 1000 kg/m3.
Rejestr zmian
Modyfikował/a: Podinspektor
Data: 2024-04-30 10:30:42