STATUT SOŁECTWA KLIMONTÓWEK GMINY SĘDZISZÓW
Załącznik Nr 12 |
ROZDZIAŁ |
I – |
POSTANOWIENIA OGÓLNE. |
ŧ 1. |
1. |
Sołectwo Klimontówek jest jednostką pomocniczą Gminy Sędziszów. |
|
|
|
|
2. |
Sołectwo Klimontówek utworzone zostało na mocy uchwały nr VIII/46/90 z dnia 01 grudnia 1990 r. w sprawie tworzenia sołectw na terenie gminy Sędziszów. |
|
|
|
|
3. |
Położenie sołectwa w gminie określa mapa sytuacyjna, będąca integralną częścią niniejszego statutu. |
|
|
|
ŧ 2. |
Organy sołectwa działają zgodnie z przepisami, a w szczególności: – z ustawą z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późniejszymi zmianami), – ze statutem gminy, – z postanowieniami niniejszego statutu. | |
|
| |
ŧ 3. |
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o: | |
|
| |
|
1. |
Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Sędziszów. |
|
|
|
|
2. |
Sołectwie – należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną w ŧ 1 niniejszego statutu. |
|
|
|
|
3. |
Statucie – należy przez to rozumieć statut sołectwa. |
|
|
|
|
4. |
Sołtysie – należy przez to rozumieć organ wykonawczy sołectwa. |
|
|
|
|
5. |
Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa. |
|
|
|
|
6. |
Zebraniu Wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa. |
|
| |
ŧ 4. |
Niniejszy statut określa organizację i zakres działania sołectwa Klimontówek w tym: | |
|
| |
|
1. |
Zadania sołectwa i zakres działania. |
|
|
|
|
2. |
Organy sołectwa i zakres ich kompetencji. |
|
|
|
|
3. |
Zasady i tryb wyboru organów sołectwa oraz ich odwoływania. |
|
|
|
ROZDZIAŁ |
II – |
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA SOŁECTWA. |
ŧ 5. |
Do zakresu działania sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne sołectwa niezastrzeżone ustawami i statutem gminy na rzecz innych organów, a w szczególności: | |
|
| |
|
1. |
Opiniowanie projektów uchwały Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa, tj. regulacji prawnych dotyczących: tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej, w tym zmiana granic czy nazwy sołectwa, zmiana statutu sołectwa, przekazanie lub odebranie sołectwu składników majątkowych należących do gminy jako właściciela. |
|
|
|
|
2. |
Występowanie do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw publicznych sołectwa lub jego części, których załatwienie wykracza poza możliwości sołectwa. |
|
|
|
|
3. |
Współpraca z radnymi, którzy są wybrani z terenu okręgu, głównie przez ułatwienie im kontaktu z wyborcami. |
|
|
|
|
4. |
Współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej. |
|
|
|
|
5. |
Organizowanie przez mieszkańców sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych. |
|
|
|
|
6. |
Organizowanie zasad współżycia społecznego. |
|
|
|
|
7. |
Tworzenie pomocy sąsiedzkiej. |
|
|
|
|
8. |
Zarządzanie i korzystanie z przekazanego sołectwu mienia komunalnego. |
|
|
|
ROZDZIAŁ |
III – |
ORGANY SOŁECTWA I ZAKRES ICH KOMPETENCJI. |
ŧ 6. |
1. |
Organami sołectwa są: 1) Zebranie Wiejskie – jako organ stanowiący i kontrolny, 2) Sołtys – jako organ wykonawczy. |
|
|
|
|
2. |
Działania Sołtysa wspomaga Rada Sołecka. |
|
|
|
ŧ 7. |
1. |
Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego jako organu uchwałodawczego należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach należących do sołectwa. |
|
|
|
|
2. |
Do wyłącznych kompetencji Zebrania Wiejskiego należy: 1) wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków oraz ich odwoływanie, 2) podejmowanie uchwał w sprawach lokalnych sołectwa lub kilku innych sąsiadujących sołectw o podstawowym dla nich znaczeniu, a w szczególności tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej, w tym zmiana granic czy nazwy sołectwa, zmiana statutu sołectwa, przekazanie lub odebranie sołectwu składników majątkowych należących do gminy jako właściciela, 3) wyrażanie stanowiska sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa, lub gdy o zajęcie stanowiska przez sołectwo wystąpi organ gminy, 4) decydowanie o potrzebie, rozwoju i zakresie wykonania przez mieszkańców sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych, 5) rozpatrywanie rocznych sprawozdań i ocena pracy Sołtysa i Rady Sołeckiej z punktu widzenia interesów sołectwa |
|
|
|
|
3. |
Uchwały, opinie i stanowisko Zebrania Wiejskiego Sołtys przekazuje Burmistrzowi. |
|
|
|
|
4. |
W zależności od charakteru sprawy Burmistrz załatwia ją we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej, w szczególności gdy do załatwienia sprawy wymagane są środki budżetowe. |
|
|
|
|
5. |
O sposobie załatwiania sprawy Burmistrz informuje zebranie wiejskie lub Sołtysa. |
|
|
|
ŧ 8. |
1. |
Do udziału w Zebraniu Wiejskim uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu jego zwołania są stałymi mieszkańcami sołectwa i posiadają czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej. |
|
|
|
|
2. |
Uprawnienie do udziału w Zebraniu Wiejskim obejmuje następujące prawa: 1) inicjatywy uchwałodawczej, 2) udział w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad, 3) zadawania pytań Sołtysowi, członkom Rady Sołeckiej oraz obecnym na posiedzeniu Zebrania Wiejskiego przedstawicielom gminy, 4) żądania utrwalenia w protokole własnych czynności, wymienionych w pkt 1-3, 5) udziału w glosowaniu, 6) zgłaszania kandydatur i kandydowania na stanowiska w wybieralnych organach sołectwa. |
|
|
|
ŧ 9. |
1. |
Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa z własnej inicjatywy lub na wniosek organów gminy w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku. |
|
|
|
|
2. |
Sołtys zobowiązany jest również zwołać zebranie na pisemny wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu. W takim przypadku zebranie powinno być zwołane w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. |
|
|
|
ŧ 10. |
1. |
O miejscu i terminie zwołania zebrania Sołtys w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie, co najmniej na 5 dni przed wyznaczonym terminem, chyba że cel zwołania zebrania uzasadnia przyjęcie krótszego terminu. |
|
|
|
|
2. |
Zebranie jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 1/5 uprawnionych. |
|
|
|
|
3. |
Jeżeli w zebraniu nie wzięła udziału wymagana liczba mieszkańców, Sołtys wyznacza ponowny termin zebrania, które jest ważne bez względu na liczbę jego uczestników. |
|
|
|
|
4. |
Dopuszcza się możliwość odbycia ważnego zebrania bez względu na liczbę uczestniczących w nim uprawnionych mieszkańców sołectwa, jeżeli w ogłoszeniu informującym o terminie, godzinie i miejscu zebrania zawarte było jednocześnie zastrzeżenie iż w przypadku braku wymaganej frekwencji zebranie odbędzie się w tym samym dniu i miejscu o 30 minut później od pierwotnej zaplanowanej. |
|
|
|
ŧ 11. |
1. |
Zebraniu Wiejskiemu przewodniczy Sołtys. |
|
|
|
|
2. |
Zebranie może wybrać innego przewodniczącego obrad. |
|
|
|
ŧ 12. |
1. |
Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu. |
|
|
|
|
2. |
Projekt porządku obrad zebrania przedstawia Sołtys lub przewodniczący obrad. |
|
|
|
|
3. |
Zebranie Wiejskie przyjmuje porządek obrad przez glosowanie. |
|
|
|
|
4. |
Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do decydowania o: 1) kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców, 2) udzieleniu głosu poza kolejnością, 3) określaniu ilości czasu przeznaczonego dla każdego z mówców, 4) odebraniu głosu, 5) zamknięciu dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad, 6) żądania określonego zachowania od uczestników Zebrania Wiejskiego. |
|
|
|
|
5. |
Przewodniczący Zebrania Wiejskiego nie może odmówić poddania pod głosowanie wniosku, jeśli jego przedmiot odpowiada przyjętemu porządkowi obrad. |
|
|
|
ŧ 13. |
1. |
Uchwały zebrania zapadają zwykłą większością głosów osób uczestniczących w Zebraniu Wiejskim, w głosowaniu jawnym z wyłączeniem spraw określonych w ŧ 22 ust.1 statutu. Zebranie może także postanowić o tajności glosowania na wniosek 1/4 uprawnionych do głosowania obecnych na zebraniu. |
|
|
|
|
2. |
Protokoły i uchwały podpisuje przewodniczący zebrania oraz protokolant. |
|
|
|
ŧ 14. |
1. |
Sołtys jest organem wykonawczym zebrania i reprezentuje sołectwo na zewnątrz. |
|
|
|
|
2. |
W czasie niemożności pełnienia urzędu przez Sołtysa, spowodowanej chorobą, dłuższym wyjazdem bądź innymi przemijającymi okolicznościami – jego obowiązki przejmuje jeden z członków Rady Sołeckiej. |
|
|
|
|
3. |
Decyzja o zastępstwie należy do Rady Sołeckiej. |
|
|
|
|
4. |
Ustanowienie zastępstwa Sołtysa wymaga zawiadomienia o powyższym organów gminy z określeniem: 1) kto imiennie pełni zastępstwo, 2) w jakim zakresie, 3) na jaki czas. |
|
|
|
ŧ 15. |
1. |
Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określane przepisami prawa i uchwałami organów gminy. |
|
|
|
|
2. |
Do zadań Sołtysa należy w szczególności: 1) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społeczności sołeckiej, 2) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenia działalności interwencyjnej w tym zakresie z upoważnienia Zebrania Wiejskiego, 3) wykonywanie innych zadań należących do Sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów: a) w zakresie obronności, b) w zakresie ochrony przeciwpożarowej, c) inkasa niektórych podatków i opłat, d) zapobieganie klęskom żywiołowym i usuwania ich skutków, e) zwoływanie Zebrań Wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej. 4) współpraca z organami gminy. 5) udział w naradach zwoływanych przez Burmistrza. |
|
|
|
ŧ 16. |
Sołtys co najmniej raz w roku składa na Zebraniu Wiejskim sprawozdanie ze swojej działalności. | |
|
| |
ŧ 17. |
Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym. | |
|
|
|
ŧ 18. |
1. |
Rada Sołecka składa się z 3 osób i jest organem wspomagającym Sołtysa w zakresie sprawowania jego funkcji. |
|
|
|
|
2. |
Posiedzenie Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys stosownie do potrzeb wynikających z bieżącej działalności, przewodzi jej obradom. |
|
|
|
ŧ 19. |
1. |
Do zadań Rady Sołeckiej należy wspomaganie Sołtysa w zakresie sprawowania jego funkcji, a w szczególności: 1) przygotowywanie zebrań i sporządzanie projektów uchwał tych zebrań, 2) organizowanie wykonania uchwał Zebrania Wiejskiego oraz uchwał organów gminnych dotyczących sołectwa, 3) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenia działalności interwencyjnej w tym zakresie, 4) pełnienie zastępstwa Sołtysa w przypadku określonym w ŧ 14 ust. 2 niniejszego statutu. |
|
|
|
ŧ 20. |
1. |
Działalność w organach sołectwa i w Radzie Sołeckiej ma charakter społeczny. |
|
|
|
|
2. |
Za udział w pracach organów gminy Sołtys może otrzymać dietę i zwrot kosztów podróży na zasadach określonych uchwałą Rady Miejskiej. |
ROZDZIAŁ |
IV – |
ZASADY I TRYB WYBORU ORGANÓW SOŁECTWA I ICH ODWOŁYWANIA. |
ŧ 21. |
1. |
Zebranie Wiejskie wybiera Sołtysa i Radę Sołecką na okres kadencji odpowiadającej kadencji Rady Miejskiej. |
|
|
|
|
2. |
Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza w drodze uchwały Rada Miejska tak, aby mogły one odbyć się nie później niż w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia jej kadencji. |
|
|
|
|
3. |
Zebranie Wiejskie w sprawie wyborów organów sołectwa zwoływane jest przez Burmistrza, który w uzgodnieniu z ustępującym Sołtysem ustala dzień, godzinę i miejsce zebrania. O dacie i miejscu zebrania zawiadamia z upoważnienia Burmistrza Sołtys co najmniej na 5 dni przed wyznaczonym terminem. |
|
|
|
|
4. |
Przepisy ŧ 10 stosuje się odpowiednio. |
|
|
|
ŧ 22. |
1. |
Wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje Zebranie Wiejskie w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów posiadających czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej. |
|
|
|
|
2. |
Wybory przeprowadza się oddzielnie: - na sołtysa, - na członków Rady Sołeckiej. |
|
|
|
|
3. |
Uprawnionymi do zgłaszania kandydatur oraz kandydatami na stanowisko Sołtysa i członków Rady Sołeckiej a także prawo głosowania mają stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej obecni na Zebraniu Wiejskim. |
|
|
|
|
4. |
Na Zebraniu Wiejskim, na którym przeprowadza się wybory uczestnicy są zobowiązani podpisać listę obecności. Odmowa podpisu listy skutkuje wyłączeniem z głosowania. |
|
|
|
|
5. |
Lista obecności jest podstawą do stwierdzenia quorum i ustalenia legitymacji prawnej do głosowania. |
|
|
|
ŧ 23. |
1. |
Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie trzech osób, wybrana spośród uprawnionych do głosowania uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa. Wybór członków komisji następuje łącznie w głosowaniu jawnym. |
|
|
|
|
2. |
Do zadań komisji skrutacyjnej należy: 1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów i ustalenia, czy nie istnieją przeszkody, o jakich mowa w ŧ 22, 2) przygotowanie kart do głosowania (kandydatów umieszcza się na karcie wg alfabetu) 3) przeprowadzenie głosowania, 4) ustalenia i ogłoszenia wyników glosowania, 5) sporządzenia protokołu o wynikach wyborów. Protokół komisji podpisują wszyscy członkowie komisji. |
|
|
|
|
3. |
Za wybranego sołtysa uważa się tę kandydaturę, która uzyskała najwyższą liczbę głosów. |
|
|
|
|
4. |
Za wybranych członków Rady Sołeckiej uważa się te kandydatury, które kolejno w łącznym głosowaniu uzyskały najwyższą liczbę głosów. |
|
|
|
|
5. |
W przypadku równej liczby głosów wybory powtarza się. Jeżeli druga tura głosowania nie przyniesie rozstrzygnięcia ponowne głosowanie ustala się na kolejnym Zebraniu Wiejskim zwołanym w 7 dniu od daty pierwotnych wyborów. |
|
|
|
ŧ 24. |
Mandat funkcji sołtysa lub członka Rady Sołeckiej wygasa w przypadku: | |
|
|
|
|
1) |
śmierci, |
|
|
|
|
2) |
zrzeczenia się, |
|
|
|
|
3) |
utraty prawa wybieralności (prawomocne orzeczenie), |
|
|
|
|
4) |
skazania prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa, |
|
|
|
|
5) |
odwołania przed upływem kadencji. |
|
|
|
ŧ 25. |
1. |
Wygaśnięcie mandatu w związku z ŧ 24 ust. 1 pkt 1 – 4 stwierdza Rada Miejska. |
|
|
|
|
2. |
Odwołania Sołtysa przed upływem kadencji może dokonać Zebranie Wiejskie z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Miejskiej. Odwołanie z inicjatywy zebrania wymaga zatwierdzenia przez Radę Miejską. |
|
|
|
|
3. |
Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 1/3 uprawnionych do głosowania. |
|
|
|
|
4. |
Odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków przed upływem kadencji następuje na wniosek Sołtysa. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio. |
|
|
|
ŧ26. |
1. |
W razie wygaśnięcia mandatu lub odwołania Sołtysa Rada Miejska zarządza ponowne wybory. |
|
|
|
|
2. |
W razie wygaśnięcia mandatu członka Rady Sołeckiej lub odwołania z tej funkcji ponowne wybory zarządza Sołtys. |
|
|
|
|
3. |
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeśli do upływu kadencji organów sołectwa pozostało nie więcej jak trzy miesiące. W tym przypadku obowiązki Sołtysa pełni jeden z członków Rady Sołeckiej wybrany przez Rade Sołecką, jak w pkt. 14 niniejszego statutu. |
ROZDZIAŁ |
V – |
POSTANOWIENIA KOŃCOWE. |
ŧ 27. |
Zmiany statutu dokonuje Rada Miejska w drodze uchwały. | |
|
|
|
ŧ 28. |
W sprawach spornych wiążącej interpretacji statutu dokonuje Rada Miejska. | |
|
|
|
ŧ 29. |
Niezależnie od Rady Miejskiej nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Burmistrz i Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej. | |
|
|
|
Rejestr zmian
Modyfikował/a: Administrator BIP
Data: 2003-07-16 18:58:53