Sprawozdanie z realizacji zadań Burmistrza za rok 2003
19 listopada 2003 roku minął pierwszy rok funkcjonowania aktualnie wybranych władz samorządowych, zarówno Rady Miejskiej jako organu stanowiącego, jak i Burmistrza jako jednoosobowego organu wykonawczego – wybranego po raz pierwszy w wyborach bezpośrednich.
Uważam iż warto się pokusić i dokonać podsumowania tego pierwszego roku wspólnej pracy zaczynając od spraw organizacji i zarządzania, następnie wykonania zadań gospodarczych i stających przed nami zamierzeń.
I. Sfera organizacji i zarządzania.
Organizacja i zarządzanie jednostką samorządu terytorialnego jaką jest gmina w sytuacji głębokich zmian ustrojowych państwa niesie za sobą również zmiany w jej prawnych podstawach funkcjonowania.
Do nich należało:
1. W miesiącach lutym i marcu odbyły się wybory uzupełniające do Rady Miejskiej – w wyniku których uzupełniono dwa wakaty w składzie rady.
2. Został opracowany i uchwalony nowy Statut Gminy – z publikacją w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
3. Utworzono nową jednostkę pomocniczą gminy – Sołectwo Zagaje.
4. Opracowano i nadano Statuty dla wszystkich 31 sołectw i 3 osiedli – z publikacją w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
5. Rada Miejska w 2003 roku odbyła 8 sesji, na których łącznie podjęła 90 uchwał + uchwały sesji dzisiejszej.
Nadzór Wojewody wniósł zastrzeżenia do dwóch uchwał:
a) Nr IV/49/2003 z dnia 27 czerwca 2003 roku w sprawie wystąpienia Gminy Moskarzew ze Związku Międzygminnego EKOLOGIA z siedzibą w Jędrzejowie – stwierdzając że uchwała jest bezprzedmiotowa ponieważ Związek EKOLOGIA nie dopełnił formalności z rejestracją naszej gminy jako jego członka w związku z czym Rada Miejska nie posiada umocowania do głosowania powyższej uchwały,
b) Nr IV/50/2003 z dnia 27 czerwca 2003 roku w sprawie udziału mieszkańców gminy Sędziszów w realizacji inwestycji pn. „Kanalizacja sanitarna gmin Sędziszów – Słupia Jędrzejowska – Wodzisław w latach 2004 – 2006” – gdzie stwierdzono nieważność ŧ 3 ust.2 niniejszej uchwały traktujący o ustalaniu odpłatności za przyłącze. Zgodnie z decyzją Rady stwierdzenie nieważności zostało zaskarżone do NSA i jest już wyrok w powyższej sprawie ze skutkiem negatywnym dla Nas. Szczegółowo rozstrzygnięcie sądu wraz z uzasadnieniem będzie omówione podczas obrad dzisiejszej sesji.
6. Ze strony Burmistrza jako organu wykonawczego wydano 105 zarządzeń. Większość z nich podlega nadzorowi RIO lub Wojewody. Ze strony tych organów nie było żadnych zastrzeżeń.
7. Gmina pracowała w niżej wymienionych związkach, stowarzyszeniach i porozumieniach międzygminnych.
1) Gazociąg.
2) EKOROL.
3) EKOLOGIA – gdzie jest nasza deklaracja wstępna, sprawa prawnie jeszcze nie dokończona.
4) Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski.
5) Stowarzyszenie Gmin i Miast Regionu Świętokrzyskiego.
6) Świętokrzyska Agencja Rozwoju regionu.
7) Porozumienie Gmin Sędziszów, Słupia i Wodzisław.
8. Zadania gospodarcze gminy wykonywane były przy niezmienionej strukturze organizacyjnej jednostek organizacyjnych gminy jest ona aktualnie optymalna do realizacji zadań i nie wymagają zmian. Są to:
- jednostki budżetowe: Urząd Miasta i Gminy, Ośrodek Pomocy Społecznej, wszystkie szkoły,
- zakłady budżetowe: Zakład Usług Komunalnych,
- gminne osoby prawne: Ośrodek Zdrowia, Samorządowe Centrum Kultury.
Ze względu na zmiany w obowiązujących przepisach prawa w roku 2004, Rada Miejska będzie pracowała nad opracowaniem nowych statutów tych jednostek – z wyłączeniem Urzędu.
9. Dla Urzędu Miasta i Gminy jako jednostki organizacyjnej gminy przy pomocy której burmistrz wykonuje swoje zadania opracowano i wdrożono nowy regulamin organizacyjny z ogólnymi założeniami:
- nie obsadzania stanowiska zastępcy burmistrza,
- likwidacji stanowisk kierowników referatów,
- utworzeniu 5 merytorycznych wydziałów, którymi kierują naczelnicy wydziałów i z -cy naczelników wykonujący tę funkcję nieetatowo tylko w sytuacjach zastępstwa,
te w/w założenia funkcjonowania urzędu przyczyniły się do skrócenia procesu zarządzania kadrą, większą kreatywnością pracy naczelników wydziałów tak jakby każdy na swym merytorycznym wycinku pracy występował w roli zastępcy burmistrza). Poprzez to zmniejszyła się liczba kadry kierowniczej wydającej dyspozycje, przyniosło to bardziej czytelny układ kto w urzędzie odpowiada za konkretną sprawę.
- utworzono stanowisko ds. współpracy z UE,
i stosownym zarządzeniem powołano zespół ds. pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych. Efektem tych działań jest opracowanie 14 wniosków, z tego 3 zakończone pozytywnym wynikiem, z podpisaniem umów i realizację. Kwota pozyskanych środków 103.024 zł. Przedmiotowo zadania dotyczą:
· dofinansowania zadań szkoleniowo – dydaktycznych na kwotę 55.570 zł,
· tworzenie Gminnego Centrum Informacji za kwotę 33.260 zł,
· aktywizacja młodzieży z terenu gminy na kwotę 14.194 zł.
Wobec 3 wniosków otrzymano odpowiedź negatywną. Pozostałe oczekują na rozpatrzenie.
- zorganizowano punkt bieżącej informacji,
- dokonano remontów biur, wymieniono częściowo sprzęt komputerowy, zatrudniono informatyka,
- w ustawowym terminie uruchomiono stronę BIP -u,
- powstała strona internetowa urzędu, oraz Miejski Portal Internetowy.
Działania te wynikają z potrzeb przygotowania się urzędu do realizacji zadań związanych z programem informatyzacji społeczeństwa pn. „Europa 2005”. Założeniem tego programu jest elektroniczna obsługa petentów w zakresie funkcjonowania administracji publicznej. Program „Europa 2005” jest etapem końcowym. Wcześniej urząd musi wdrożyć elektroniczny obieg dokumentów, i wejść w system mierzenia jakości – ISO 9000.
10. Kontroli zewnętrznych w urzędzie odnotowaliśmy łącznie 8 w tym 3 z nich: kontrola RIO, NIK-u oraz ZUS-u dotyczyło dużego zasobu materiałów. Wyniki kontroli nie wykazały nadużyć czy przekraczania prawa. Przekazane zalecenia pokontrolne wskazywały na uchybienia proceduralne. We wszystkich przypadkach kontroli zastosowano się do wydanych zaleceń, udzielono też organom uprawnionym odpowiedzi o realizacji zaleceń. Z wynikami kontroli RIO i NIK-u zapoznano Komisję Rewizyjną Naszej Rady.
11. W miesiącu styczniu przeprowadzono wybory we wszystkich jednostkach pomocniczych gminy. Na zebraniach wiejskich wybrano 30 sołtysów i 3 przewodniczących Komitetów Osiedlowych oraz Rady Sołeckie i Komitety Osiedlowe. Jedne wybory sołtysa przeprowadzono w miesiącu sierpniu (Zagaje).
12. Odbyły się dwie narady robocze w I i IV kwartale roku z sołtysami i przewodniczącymi osiedli na których omówiono zadania gospodarcze realizowane przez budżet gminy w poszczególnych sołectwach i osiedlach. Tego typu praktyka będzie kontynuowana i ma stworzyć dla nas prawidłową ocenę tego czego oczekuje od władz samorządowych społeczeństwo.
II. Sfera dokonań 2003 roku w zakresie infrastruktury komunalnej gminy.
Infrastruktura komunalna gminy wymagać będzie w najbliższych latach dużych nakładów finansowych i przedsięwzięć organizacyjnych aby sprostać wymaganiom i określonym standardom w tym zakresie. Rok 2003 był rokiem przygotowania i wstępnych posunięć organizacyjnych. Zadanie to należy podzielić na kilka kierunków: wodociągi, kanalizacja, drogownictwo, energia cieplna, utrzymanie obiektów użyteczności publicznej, oświetlenie uliczne.
Wodociągi
Ogółem na koniec 2002 roku gmina Sędziszów była zwodociągowana w 45 % . Wykonane inwestycje w tym zakresie na koniec 2003 roku ustalają zwodociągowanie gminy na 47 %.
Wszystkie realizowane wodociągi w 2003 roku wykonywane były przez Zakład Usług Komunalnych. Zadania dotyczyły w mieście ulic: Gródek, Gniewięcińska, Leśna, Piaskowa, budynek SP Nr 1 i Urzędu Miasta i Gminy – łącznie długość sieci 2,5 km, kwota 125.604 zł, w tym pozyskana z ANR w wysokości 9.800,00 zł
Na terenach sołectw w zakresie wodociągowania prace były wykonywane w Łowini – jako remont hydroforni przez ANR 4.336,44 zł
Zostały przygotowane kompletne opracowania realizacji wodociągów dla Przełaja i Tarnawy. Inwestycje będą realizowane w 2004 roku. Łącznie długość sieci 12,8 km kwota planowana 1.189.146 zł, z udziałem środków SAPARD, gdzie oba wnioski oczekują na decyzję. Przystąpiono do przygotowywania wodociągowania Piły, Podsadka, Gniewięcina, Mstyczowa i Marianowa – faza opracowywania projektu i uzyskania pozwolenia na budowę.
Kanalizacja
W ramach porozumienia trzech gmin Sędziszowa, Wodzisławia i Słupi Jędrzejowskiej zostały wykonane prace kończące etap ogłoszenia przetargu na projektowanie kanalizacji sanitarnej tych trzech gmin. Orientacyjnie koszt inwestycji około 20 mln zł. Ogłoszenie ukazało się na stronie Biuletynu Zamówień Publicznych 16 grudnia 2003 roku. Termin projektowania 15 grudnia 2004 roku.
Została opracowana dla miasta Sędziszów koncepcja kanalizacji deszczowej za kwotę 12.810 zł. Realizacja tego zadania planowana jest w ramach wyżej przedstawionego porozumienia trzech gmin. Ze względu na ukształtowanie terenu miasta Sędziszów – gdzie spływ wód deszczowych kumuluje się w centrum miasta – rozwiązanie tego problemu jest bardzo ważne, podniesie estetykę miasta i bezpieczeństwo mieszkańców.
Energia cieplna
Zaopatrzenie w energię cieplną jest zadaniem własnym gminy. Jedną z pierwszych decyzji Naszej Rady było przyjęcie „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe”. Jest to materiał wyjściowy do realizacji tego zadania. Zgodnie z uchwałą Nr III/40/2003 z dnia 24.04.2003 roku w ostatnich miesiącach zostały przeprowadzone prace przygotowawcze do powołania w Sędziszowie Spółki ciepłowniczej która wg założeń przejmie jako jeden podmiot źródła ciepła i sieć ciepłowniczą i na starcie swojego funkcjonowania przystąpi do kompleksowej modernizacji. Pierwsze miesiące 2004 roku będą wymagały szczegółowej pracy nad tym zadaniem. Dla potrzeb realizacji tego zadania został opracowany operat szacunkowy wyceny wartości rynkowej sieci urządzeń komunalnych c. o. i c. c. w za kwotę 3.660 zł
Oświetlenie uliczne
Zadanie to od kilku lat wspomagane było dofinansowaniem z budżetu Wojewody. Od 2004 roku staje się zadaniem własnym gminy. Uznać należy że koszty oświetlenia są dość wysokie, dobudowa oświetlenia i wzrost opłat za energię dość znacznie obciążają budżet gminy. Szukając oszczędności na tym zadaniu w roku 2003 wprowadzono nocne wyłączenia energii w sołectwach.
W mijającym roku prowadzone były prace inwestycyjne w miejscowościach:
Sędziszów (ul. Klimontowska) i w sołectwach Zielonki, Klimontów – Lipie, Klimontów (remiza OSP), Czekaj, Gniewięcin (za torami), Tarnawa (tzw. „warszawka”).
Łącznie długość linii 2.735 mb z montażem 28 szt. opraw . Koszty 52.532 zł.
W ramach prac modernizacyjnych oświetlenia ulicznego dobudowano 11 opraw. Koszt 9.547 zł.
Aktualnie prowadzone są prace przygotowawcze do całościowej modernizacji oświetlenia ulicznego w Sędziszowie. W najbliższych dniach otrzymamy opracowaną dokumentację techniczną tego zadania.
Założeniem jest że modernizacja oświetlenia przyniesie z jednej strony oszczędności energii ale również podniesie estetykę miasta. Orientacyjny koszt zadania 120.000 zł, sfinansowany z kredytu a spłacany z uzyskanych oszczędności energii.
Drogownictwo
Stan dróg na terenie gminy w ocenie użytkowników nie należy do najlepszych – dlatego też zadanie to zarówno dla Wysokiej Rady jak i dla mnie w mijającym 2003 roku należało do priorytetów w realizacji zadań i uznać należy iż porównawczo do kilku ostatnich lat w tym roku udało się zrobić bardzo wiele.
Wymierne efekty na drogach powiatowych:
- wykonano odnowy odcinków dróg w miejscowościach: Czepiec, Wojciechów, Swaryszów, Łowinia, Krzcięcice, Podsadek i Sędziszów o łącznej długości 2.320 mb za kwotę całkowitą 286.075 zł z czego w ramach partycypacji w kosztach zapłaciliśmy 129.150,00 zł. Ponadto Zarząd dróg Powiatowych w Jędrzejowie wykonał odnowę drogi powiatowej przez miejscowość Grązów w kierunku Sędziszowa na odcinku 3.653 mb, w tym odnowę odcinka ul. Przemysłowej wraz z przebudową chodnika w obrębie wiaduktu i Sefako , Gniewięcin (rowy). Według informacji z PZD zadanie to kosztowało 25.000 zł.
Na drogach gminnych:
1) w mieście:
Wyremontowano układając nakładkę bitumiczną odcinki ulic: Marianowskiej, Bąkowskiej, Klonowej, Rajskiej, Leśnej, Ogrodowej, Batalionów Chłopskich, o łącznej długości 1.642 mb za kwotę 184.495 zł.
Wyremontowano nawierzchnie tłuczniowe tłuczniem ulic: Kieleckiej wzdłuż torów PKP i Spółdzielczej na odcinku od przejazdu PKP – Piła w kierunku ul. Przemysłowej o łącznej długości 450 mb za kwotę 15.950 zł.
Wykonano również remont pobocza i odwodnienie przy cmentarzu ul. Kielecka za kwotę 20.293 zł. Koszty poniesione zostały wspólnie z parafią. Udział gminy 10.293 zł udział parafii 10.000 zł.
Poszerzono uliczkę osiedlową i zatoki parkingowe osiedle Skarpa na powierzchni 358 m2 za kwotę 15.940 zł.
Udrożniono kanały w ul. Dworcowej, 1000 – lecia i Przemysłowej za kwotę 24.304 zł.
Roboty bieżącego utrzymania ulic i chodników na terenie miasta kosztowały 39.822 zł.
2) w sołectwach:
Wyremontowano układając nakładkę bitumiczną odcinki dróg w sołectwach: Boleścice, Czekaj, Gniewięcin, Klimontówek, Klimontów, Krzcięcice, Mstyczów, Pawłowice, Szałas, Tarnawa o łącznej długości 2.820 mb za kwotę 208.956 zł.
Wyremontowano nawierzchnie tłuczniowe tłuczniem na drogach w miejscowościach Boleścice – Zarzecze, Borszowice – Zagaje, Czepiec, Gniewięcin – Klimontów, Mstyczów, Słaboszwice, Wydanka – Tarnawa, Podsadek, Swaryszów o łącznej długości ~ 3000 mb za kwotę 96.033 zł.
Roboty bieżącego utrzymania dróg na terenie gminy kosztowały 84.279 zł.
Dodatkowymi pracami które podniosły estetykę naszej gminy, pozwalają prawidłowo chronić nawierzchnie dróg, oraz służą bezpieczeństwu, są prawidłowo utrzymane pobocza, usunięte krzaki, zarośla, odmulone rowy i przepusty, oraz prawidłowo ustawione znaki.
W tym zakresie w 2003 roku wykonano:
- ścinki poboczy na około 6 km,
- usunięcie krzewów, zarośli na łukach i zakrętach dróg – około 4 km,
- odmulenie rowów i przepustów – 1150 mb za kwotę 16.623 zł,
- nowe przepusty – 48 mb za kwotę 2.900 zł,
- nowe znaki drogowe i odnowa zniszczonych lub zdewastowanych za kwotę 9.708 zł,
- umieszczenie nowych przystanków wykonanych we współpracy „Sefako” w ilości 22 szt. za kwotę 14.000 zł (montaż + kamień),
- na terenie miasta rozlokowano 19 szt. ławeczek wykonanych przez uczniów szkoły.
Innym ważnym zadaniem była budowa lub modernizacja istniejących chodników na terenie miasta. Zadanie to zostało zlecone naszej jednostce organizacyjnej ZUK – co bardzo potaniło koszt. Remont chodników to największe finansowo zadanie realizowane w ramach prac publicznych. Łącznie wykonano 1.781,52 m2 chodników. Prace przy remontach chodników zostały wycenione na kwotę 132.259 zł.
Utrzymanie obiektów użyteczności publicznej
W roku 2003 nie prowadzono inwestycji dotyczących obiektów użyteczności publicznej. W ramach środków budżetu prowadzone były remonty i modernizacje. Do nich należały:
- baza oświatowa (szkoły).
Kierując się poprawą termoizolacyjności budynków wymieniono okna w budynkach:
· Szkoła Podstawowa w Tarnawie – 23.991 zł,
· Szkoła Podstawowa Nr 1, Gimnazjum, Liceum w Sędziszowie – 65.961 zł,
· Zespół Szkół w Boleścicach – 32.550 zł,
· Przedszkole samorządowe w Sędziszowie – 9.000 zł
- budynek Ośrodka Zdrowia – za kwotę 6.800 zł wymieniono stolarkę okienną.
Ogółem w budynkach gminy wymieniono okien ~ 400 m2 co powinno zaowocować oszczędnością w utrzymaniu lokali w wysokości około 12.000 zł.
- budynek Samorządowego Centrum Kultury – w roku 2003 gmina Sędziszów stała się właścicielem tego obiektu, wcześniej był on dzierżawiony od 1993 roku. Przejęcie nastąpiło w ramach kompensaty za zobowiązania podatkowe wobec gminy. Budynek ten wymaga kapitalnego remontu. W ostatnich miesiącach rozpoczęto szereg prac adaptacyjnych.
1) adaptacja części pomieszczeń dla potrzeb Gminnego Centrum Informacji w kwocie około 38.000 zł,
2) wymiana dużych okien na sali tanecznej w kwocie 13.000 zł,
3) wymieniono dwa kotły węglowe o mocy 100 KW każdy na energooszczędne miałowe. Prace wykonało nieodpłatnie SEFAKO S.A.,
- Urząd Miasta i Gminy – remont sali konferencyjnej i sali ślubów, adaptacja pomieszczeń pod biura, urządzenie Punktu Bieżącej Informacji łącznie koszty poniesione to kwota 14.000 zł.
- Strażnice OSP i wyposażenie:
1) na budynku w OSP Łowinia – wykonano więźbę dachową,
2) przeprowadzono remont i konserwację dachu na remizie OSP Boleścice,
3) w remizie OSP Borszowice wykonano posadzki podłogowe,
4) wokół remizy OSP Mstyczów wykonano ogrodzenie,
5) w OSP Przełaj wyremontowano schody wejściowe do remizy,
6) dla OSP Gniewięcin zakupiono blachę na wymianę w 2004 roku więźby dachowej,
7) w OSP Swaryszów wpłacono środki finansowe na konto Komitetu Wodociągowego oraz zakupiono część materiałów pod budowę w 2004 roku ujęcia wody do remizy.
Wartość wykonanych prac wyniosła 21.721 zł.
Wyposażenie:
1) Przyjęto na stan gminy zakupiony przez OSP Boleścice – samochód Lublin rok produkcji 2000.
2) Samochód OSP Boleścice oraz samochód ŻUK z OSP Słaboszowice – przystosowano do celów przeciwpożarowych – koszt remontów wynosił 5.501 zł.
3) Za otrzymaną dotację dla OSP Krzcięcice- za udział w akcjach pożarowych w 2002 roku – wyposażono OSP w : agregat prądotwórczy GEKO, oraz piłę spalinową do betonu i stali TS 400.
Mówiąc o realizacji zadań p poż. miło mi w tym miejscu zakomunikować iż dobiegają prace zamykające I etap powstania w Sędziszowie Strażnicy Państwowej Straży Pożarnej. Z datą 22 grudnia 2003 roku wydałem pozwolenie na budowę. Inwestorem będzie PSP Komenda Powiatowa. Ze strony gminy jako Nasz wkład w zamian za przekazanie w nowym budynku pomieszczeń dla OSP Sędziszów – to kwota 15.000 zł ze strony gminy przekazano działkę oraz wykonano projekt i uzgodnienia. Obiekt tego typu na naszym terenie jest inwestycją bardzo potrzebną. Obecność siedziby wyspecjalizowanej jednostki PSP na naszym terenie przyczyni się do lepszej ochrony mienia naszych mieszkańców i niesiena im pomocy w sytuacjach klęskowych czy wypadkowych.
Obiekt rekreacyjno sportowy na stadionie „UNIA”:
- wykonano koncepcję projektową budynku dalsze prace projektowo kosztorysowe wykonywane będą w roku 2004.
- lokale mieszkalne i użytkowe – w zakresie bieżącego utrzymania tych lokali najwięcej prac bieżącego utrzymania wykonywano na Osiedlu Drewnianym jak:
· remont dachu budynku gospodarczego bloku Nr 4,
· wymiana instalacji elektrycznej wewnętrznej w piwnicach na schodach na strych 4 bloków,
· dobudowano 6 daszków do drzwi wejściowych.
Ponadto dokonano wymiany pokrycia dachu ganku i drzwi wejściowych w budynku w Krzcięcicach i wykonano remont szamba służącego lokatorom komunalnym w Klimontowie.
Łącznie wydatkowano środki 26.928 zł.
Lokale komunalne w większości spełniają funkcję lokali socjalnych na terenie naszej gminy. Obecnie posiadany zasób mieszkaniowy nie jest wystarczający. W planach najbliższego roku znajdzie się inwestycja budownictwa socjalnego. W tym zakresie wybrano teren pod budowę (Tarnawa). W gminie na lokale tego typu oczekuje ponad 50 rodzin. Opracowano kosztorys wskaźnikowy na 400.000 zł.
III. Oświata Gminna.
1. Funkcjonowanie Oświaty gminnej jest działem budżetu w którym środki finansowe wyniosą w 2003 roku kwotę 8.079 tys. zł na 16.325 całego budżetu. Ogółem w szkołach samorządu gm. Sędziszów uczy się 1.739 Kwota wydatków na oświatę 8.079 tys. zł to:
- zadania subwencjonowane 7.185.576 zł
w tym subwencja 5.851.576 zł
dopłata z budżetu 1.333.938 zł
- zadania własne w oświacie 894.197 zł.
Rok 2003 był rokiem w którym w realizacji procesu dydaktycznego wprowadzono program oszczędnościowy mający na celu obniżenie wydatków. W wyniku zwiększenia liczebności oddziałów, łączenia godzin danego przedmiotu w klasach łączonych, łączenia godzin dyrektorskich zaoszczędzono 370.750 zł. Mimo tych działań wydatki na oświatę w 2004 roku wzrosną. Szacuje się, że dopłata w 2004 roku wyniesie one około 1.495 tys. zł.
W sferze dyskusji znajduje się koncepcja budowy w mieście kompleksu oświatowego dla potrzeb Gimnazjum i Liceum z szeroko rozbudowaną bazą rekreacyjno – sportową.
2. Ustawowym obowiązkiem gminy jest dowóz uczniów do szkół. Łącznie na terenie gminy dowożonych było w roku bieżącym 570 uczniów z tego 322 autobusami PKS a 248 autobusami gminnymi. Łącznie koszty wyniosły 122.578 zł w tym 28.208 zł to kwota refundowana przez ZSCKP w Krzelowie. W roku 2004 zadanie będzie na porównywalnym poziomie.
3. W ramach PAOW (komponent B2 – Edukacja) gmina Sędziszów została zakwalifikowana do niżej wymienionych zadań:
1) zakup środków dydaktycznych na kwotę ogółem 63.135 zł,
2) zakup oprogramowania na kwotę (po przetargu) – 20.978 zł , dostawa oprogramowania nastąpi w najbliższych dniach. Wkład gminy wynosi 33 % całości zadania.
4. Zakwalifikowany został do realizacji wniosek „Działaj Lokalnie” na dofinansowanie działań rekreacyjno – sportowo – kulturalnych na rzecz młodzieży. Kwota dofinansowania 14.194 zł, wkład gminy 3.975 zł.
5. Nauczyciele szkół prowadzonych przez samorząd otrzymali w tym roku następujące nagrody i wyróżnienia:
Jedna Nagrodę Ministra
Dwa Srebrne Krzyże Zasługi
Jedenaście Medali Komisji Edukacji Narodowej
Dwie Nagrody Kuratora
Szesnaście Nagród Burmistrza.
6. Z głównych osiągnięć szkół należy wymienić:
a) otrzymanie przez dwie placówki (ZS Boleścice i SP Nr 2 Sędziszów) jako jedne z 4 w powiecie jędrzejowskim tytułu „Szkoła z klasą”,
b) uzyskanie certyfikatu (ZS Boleścice) „Szkoły promujące zdrowie”,
c) udział i wyróżnienia na szczeblu centralnym w konkursach:
- historycznym „KRĄG” (SP Nr 1),
- Forum Europejskie w naszej szkole (SP Zielonki),
- Ekologicznym „Gra w zielone” i „w harmonii z przyrodą”.
d) udział i wyróżnienia na szczeblu wojewódzkim m.in. w konkursach:
- „Trzeźwy zawsze wygrywa”,
- „Ratuj przyrodę, bo zginiesz razem z nią”,
- „Przyjaciel Przyrody Polskiej”,
- historycznym „gen. Broni Władysław Sikorski oraz Harcerz Rzeczpospolitej Aleksander Kamiński”.
e) organizacja konkursów stopnia powiatowego:
- Jesteśmy dziećmi ziemi tej”,
- Forum Europejskiego „Będziemy w Unii”.
IV. Ochrona Środowiska
Zadania ochrony środowiska oraz utrzymania czystości w gminie w 2003 roku skupiały się na:
1. Przystąpieniu w gminie do egzekwowania od mieszkańców spełniania obowiązków nałożonych ustawą o czystości i porządku w gminie. W tym celu został powołany zespół kontrolny który kontynuuje prace. Łącznie w miejscowościach: Grązów, Przełaj, Pawłowice, Sędziszów (działalność gospodarcza) skontrolowano 240 podmioty z tego 136 posiadało pojemniki, ilość szamb 82 ( z wyłączeniem Sędziszowa gdzie jest podłączanie do kanalizacji). W sytuacjach braku pojemników kontrolujący udzielali pouczeń. Prawie w 100% w czasie rekontroli stwierdza się zaopatrzenie w pojemniki. W przypadkach braku szamb wszyscy którzy powinni z nich korzystać podpisali oświadczenia o ich wybudowaniu.
2. Prowadzone były działania związane z likwidacją dzikich wysypisk śmieci, z usuwaniem zwłok zwierzęcych, niszczeniem chwastów, prowadzeniem schroniska dla bezdomnych zwierząt. Zlikwidowano 8 dzikich wysypisk śmieci. Zorganizowano transport padliny z terenu gminy do zakładu utylizacji. Gmina nasza jako jedna z nielicznych urządziła własne schronisko dla zwierząt. Koszt utrzymania wyniosą około 14.000 zł.
3. Od miesiąca września 2003 roku rozpoczęto prace przygotowawcze do selektywnej zbiórki odpadów. Pierwotna koncepcja zakłada segregację u źródła (gospodarstwa domowe) – na Osiedlu Sady w Sędziszowie oraz wsie : Piła, Gniewięcin, Klimontów, Klimontówek, Jeżów. Po przedyskutowaniu tematu z gminami użytkującymi składowisko powstała koncepcja zakupu i zainstalowania na składowisku odpadów linii do segregacji odpadów. Koszt linii wynosiłby ok. 470 tys. zł.
4. Na przestrzeni roku 2003 przy pracach interwencyjnych, robotach publicznych i stażach zatrudnionych były łącznie 112 osób bezrobotnych co jest kilkakrotnie więcej w stosunku do lat ubiegłych gdy zatrudnialiśmy rocznie ok. 15 – 20 osób.
Razem koszt zatrudnienia : 242.442,26 zł
z tego: - zwroty z PUP 147.080,17 zł
- koszty gminy 95.362,09 zł.
Wartościowo wykonane prace zostały wycenione na kwotę ok. 279.478,00 zł.
Zakres wykonanych prac to:
- zbiórka odpadów komunalnych wzdłuż głównych ulic Sędziszowa, na osiedlach mieszkaniowych i terenach komunalnych,
- montaż 22 szt. przystanków na terenie całej gminy,
- pomoc przy budowie wodociągów,
- udrażnianie przepustów i czyszczenie rowów wzdłuż dróg gminnych na terenie całej gminy,
- karczowanie zakrzaczeń przy niewidocznych odcinkach dróg,
- wykonanie odwodnienia pobocza, budowa parkingu na poboczu na dł. ok. 180 mb przy ul. Kieleckiej,
- układanie chodników z kostki brukowej,
- remonty strażnic OSP,
- remonty szkół,
- okrawężnikowanie całej jezdni wewnątrz Osiedla Na Skarpie,
- prace przy parkingach Oś. Sady,
- prace przy remoncie pomieszczeń w SCK dla celów Gminnego centrum Informacyjnego,
- pomoc przy przygotowaniu do okresu zimowego na drogach,
- czyszczenie dróg i chodników ze śniegu.
Prace te wyceniono na kwotę ok. 150.000 zł.
5. Prowadzono współpracę z: Centralą Nasienną , Spółdzielnią Mleczarską, Euroubojnią oraz Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie szkoleń rolników o zasadach pozyskiwania funduszy przedakcesyjnych na inwestycje w gospodarstwach rolnych oraz wypełniania wniosków o dopłaty do upraw rolnych i możliwościach zbytu płodów rolnych.
V. Gospodarowanie gruntami gminnymi
Z zakresu obrotu nieruchomościami w 2003 roku:
- przejęto nieodpłatnie z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa nieruchomości o pow. 0,51 ha położona w Łowini pod hydrofornię,
- sprzedano:
1) działkę o pow. 220 m2 w Sędziszowie przy ul. Majowej na rzecz p. Barańskiego za 2.200 zł,
2) działkę o pow. 527 m2 w Sędziszowie przy ul. Armii Krajowej na rzecz p. Krzelowskiej za 23.700 zł,
3) działkę o pow. 3000 m2 wpisana do rejestru zabytków w Mstyczowie na rzecz p. Krowickiego za 5.350 zł,
4) działkę o pow. 389 m2 przy UMiG na rzecz p. Krzciuk za 20.000 zł,
5) działkę o pow. 40 m2 przy Agronomówce w Sędziszowie na rzecz p. Sobonia za 460 zł,
6) działkę o pow. 39 m2 przy Agronomówce w Sędziszowie na rzecz p. Zielińskiego za 460 zł,
7) działkę o pow. 5,98 ha położonego w Gniewięcinie na rzecz p. Kozika za 131.900 zł. Podpisanie aktu notarialnego nastąpi w styczniu 2004 roku,
8) lokal wraz z należnym udziałem gruntów na rzecz p. Kośmider w Krzcięcicach (Agronomówka) za kwotę 27.000 zł.
Dokonano darowizny nieruchomości o powierzchni 7291 m2 położonej w Sędziszowie na rzecz Skarbu Państwa – Starosty Jędrzejowskiego pod Strażnicę Państwowej Straży Pożarnej.
Nabyto na rzecz gminy działkę o pow. 3100 m2 w Sosnowcu za 1.200 zł.
VI. Opieka Społeczna
W 2003 roku do Ośrodka Pomocy Społecznej wpłynęło 1358 podań. Po złożeniu wymaganych dokumentów i przeprowadzeniu wywiadów środowiskowych wydano 1278 decyzji przyznających świadczenie pieniężne, usługi opiekuńcze, skierowanie do Domu Pomocy Społecznej lub Środowiskowego Domu Samopomocy.
Wydano 80 decyzji odmownych, z czego 8 osób złożył odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach, w tym 5 decyzji utrzymano w mocy, 2 odwołania przesłane były do ponownego rozpatrzenia po uzupełnieniu dokumentów, a 1 odwołanie nie rozpatrywano ze względu na niezachowanie terminu przez osobę odwołującą się. Z dniem 1 października 2003 roku odeszło 118 rent socjalnych, które obecnie płaci ZUS.
Finansowanie zadań pomocy społecznej odbywa się z dwóch podstawowych źródeł
- zadania zlecone (budżet Wojewody): zasiłki stałe, zasiłki stałe wyrównawcze, gwarantowane zasiłki okresowe, okresowe zasiłki macierzyńskie, wyprawki dla pierwszoklasistów, zasiłki rodzinne, zasiłki pielęgnacyjne, specjalistyczne usługi opiekuńcze,
- zadania własne (budżet gminy): zasiłki celowe, usługi opiekuńcze.
W 2003 roku było dożywianych 504 dzieci. Dożywianie w 67% finansowane było z budżetu wojewody jako „Rządowy program wspierania gmin w dożywianiu uczniów w 2003 roku” a 33% z budżetu gminy.
VII. Działalność kulturalno – sportowa.
Działania w zakresie masowej kultury i sportu w roku 2003 znacznie się poszerzyły. Do najważniejszych imprez zaliczyć należy:
1) „Dni Sędziszowa” oraz „Dzień Energetyka”.
2) Udział Gminy jako promocja i prezentacji w ramach festynu „Jeden krok do Unii Europejskiej”.
3) Udział w Sportowym Turnieju Miasta i Gmin organizowanym pod patronatem Prezydenta RP.
4) Organizacja w okresie wakacji trzechstopniowego Turnieju Piłki Nożnej drużyn amatorskich o puchar Burmistrza Sędziszowa.
5) Turniej Tenisa Stołowego o puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej.
6) Została reaktywowana Strażacka Orkiestra Dęta, odnowiono sprzęt muzyczny, przeprowadzono nowy nabór orkiestrantów. Funkcjonowanie orkiestry zostało w społeczeństwie odebrane bardzo pozytywnie.
W przedstawionej informacji na zakończenie pragnę dodać wyjaśnienie, że wszystkiepodane kwoty mogą ulec zmianie w ostatecznej wersji, wykonane z niewielką tolerancją błędu ponieważ sprawozdanie roczne z wykonania budżetu, będzie sporządzoene po spływie wszystkich faktur i rozliczeń do 25 stycznia 2004 roku.
Rejestr zmian
Modyfikował/a: Administrator BIP
Data: 2007-02-16 09:40:08