Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 11 sierpnia 2021r. o gatunkach obcych (tekst jednolity Dz.U. z 2021 poz. 1718 z późn, zm.) po stwierdzeniu na terenie nieruchomości osobników zaliczanych do inwazyjnych gatunków obcych na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek podejmowania działań zaradczych w tym eliminacji tych osobników.
W przypadku braku możliwości przeprowadzenia takich działań we własnym zakresie, w szczególności ze względów finansowych właściciel nieruchomości może złożyć do Burmistrza Sędziszowa wniosek celem zwolnienie z obowiązku przeprowadzenia działań zaradczych.
W sytuacji prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonać opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołączyć do zgłoszenia.
Jeżeli nieruchomość posiada kilku właścicieli, do wniosku należy załączyć zgodę pozostałych współwłaścicieli.
Dokumenty należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Sędziszowie lub wysłać na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej.
Decyzja zostanie dostarczona pocztą lub za pomocą systemu teleinformatycznego w przypadku gdy doręczenie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wymagane dokumenty:
-
Wniosek właściciela nieruchomości zawierający:
-
Imię i nazwisko wnioskodawcy,
-
Adres zamieszkania wnioskodawcy,
-
Nazwę IGO objętego wnioskiem,
-
Liczbę okazów IGO lub określenie zajmowanej przez niego powierzchni,
-
Miejsce stwierdzenia obecności w środowisku IGO objętego wnioskiem,
-
Uzasadnienie braku możliwości przeprowadzenia działań zaradczych we własnym zakresie.
-
Oświadczenie, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że IGO objęty wnioskiem nie został wprowadzony do środowiska przez wnioskodawcę.
-
Pełnomocnictwo - w przypadku wyznaczenia pełnomocnika (oryginał lub poświadczony we właściwej formie odpis),
-
Dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł na rachunek Urzędu Miejskiego w Sędziszowie.
Opłaty:
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - 17 zł.
Opłata skarbowa za wydanie decyzji - 10 zł.
Zapłaty opłaty skarbowej należy dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Sędziszowie (nr konta:
82 8513 0001 0000 0015 2000 0010) lub bezpośrednio w kasie Urzędu.
Miejsce złożenia dokumentów:
- sekretariat Urzędu Miejskiego w Sędziszowie (pok. nr. 22 I piętro bud. A)
- Punkt kancelaryjny Urzędu Miejskiego w Sędziszowie (poziom -1 bud. A)
- za pośrednictwem poczty tradycyjnej,
- za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej:
/1kqcvr3465/skrytka
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Rolnictwa, Gospodarki Gruntami, Ochrony Środowiska, Działalności Gospodarczej, Gospodarki Komunalnej i Lokalowej. Referat Ochrony Środowiska i Ekologii.
Termin załatwienia
Organ w terminie 30 dni od złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Sędziszowa.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2023r. poz. 775).
Ustawa z dnia 11 sierpnia 2021r. o gatunkach obcych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 poz. 1718 z późn, zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie listy inwazyjnych gatunków obcych stwarzających zagrożenie dla Unii i listy inwazyjnych gatunków obcych stwarzających zagrożenie dla Polski, działań zaradczych oraz środków mających na celu przywrócenie naturalnego stanu ekosystemów (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 2649).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zm. ).
Formularze do pobrania:
-
Wniosek o zwolnienie z obowiązku przeprowadzenia działań zaradczych.